Lenfödem Tedavisi

Lenfödem nedir ?

LenfodemDolaşımı vücudumuzda sağlayan 3 sistem vardır. Damarsal (atardamar-toplardamar), kılcal kan damarları ve lenf dolaşımı. Kılcal kan damarlarından su ve protein deri altına sızdırılır. Lenf kanallarında yetersizlik olduğunda, protein ve su, dokular arasında birikerek LENFÖDEM oluşumuna neden olur.

Neden oluşur ?

Primer Lenfödem

Doğuştan lenfatik dolaşım sisteminin yetersizliği ile ortaya çıkar. Çoğunlukla alt ekstremitede  (bacakta) görülür. Hamilelik, travma, enfeksiyon ve ergenliğe geçişte hormonel değişikliklerden sonra görülebilir.

Sekonder Lenfödem
MastektomiKansere bağlı cerrahi girişim sonrası sıkça görülür. Kanser operasyonları sırasında problemli bölge çevresinde bulunan lenf nodülleri de alındığı için Lenfödem gelişme olasılığı artmaktadır.

Kemoterapi uygulamaları özellikle Radyoterapi uygulamaları lenfödem gelişme riskini arttırmaktadır.

Belirtileri Nelerdir ?

Uzuvlarda dolgunluk hissi ile başlar. Şişlik, dokuda gerginlik, eklemlerde sertlik ve hareket kısıtlılığı ile devam eder. İlerleyen durumlarda duyu bozuklukları ve sinir hasarları görülür.

Tedavisi

Manuel Lenf Drenajı

manuel lenf drenajDeri altındaki lenfatik sistemin uyarılarak dolaşımın artırılmasını ve ödemin azaltılmasını sağlayan özel bir tedavi yöntemidir. Kesinlikle bir masaj çeşidi değildir.

Bandajlama ve Bası Giysisi

bandajlamaBandajlama ve bası giysileri manuel  lenf drenajı sonrası pompa görevi görür. Lenfatik dokuların daha etkili çalışmasına yardımcı olur. Lenfödemde artışı engeller.

Dekonjestif Egzersizler

Lenfatik sistemin düzenli çalışmasını sağlar. Hastaya uygun egzersiz programları düzenlenip etkilenen bölgedeki ödemin giderilmesi amaçlanır.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

• Operasyon sonrası etkilenen uzuvdan tansiyon alınmamalı.
  • Bilezik, yüzük, vb. takılar kullanılmamalı.
  • Güneşe maruz kalınmamalı.
  • Manikür, pedikür yapılmamalı.
  • Enfeksiyondan uzak durulmalı (Böcek ısırıkları, kesiler).
  • Her banyo sonrası mutlaka nemlendirici sürülmeli.
  • Sıkı giysiler, atlet ve sütyen kullanılmamalı.
  • Epilasyon-ağda yapılmamalı. Elektrikli traş makinaları kullanılabilir.

Amaç lenfödem oluşmasına engel olmaktır.